zjednodusovat hry je podle me krok proti zakladnimu stavebnimu kameni hrani her - a sice proti touze neco prekonavat
kdyz se zeptam, proc ty kraviny porad hraju, tak si odpovim, ze kvuli tomu, ze me bavi. a co me na nich bavi? ta vyzva, ta moznost neco (nekoho/sebe/obtiznost hry samotne) prekonat
takze kdyz se tyhle vyzvy zatloukaji niz a niz do zeme, ta hra mi pak uz nema co nabidnout, jasne ze ta vyzva treba ve WoW se da najit i jina, ale uz to neni hra pro me
kdyz si projedu tech par zazitku z ruznejch online her, tak se mi vybavi jako nejsilnejsi prave ty zazitky, kde jsem se o neco x dnu/tydnu snazil, a teprve pak se mi to povedlo (Thunderhead Keep s random party za monka v GW treba)
kdyz jsem hral prvni 3d fps akce jeste jako predpubescentni klucina, tak jsem to vsechno projizdel na nejjednodussi obtiznosti a jeste jsem si u toho zapinal cheaty na nesmrtelnost a vsechny zbrane, ted hraju vsechno zasadne na ty nejtezsi mozne obtiznosti a nikdy to neporusim, i kdyz bych tu hru mel odinstalovat a nikdy ji nedohrat. proc? abych z te hry aspon neco mel, aby pro me to outro porad neco znamenalo, chci pred sebou mit vyzvu
ta vyzva se i u ultimy vytraci, a teprve pak by mel nastat ten okamzik, kdy clovek vyzvu hleda i jinde, nez ve hre samotne, ne driv
neznam vetsi herni zklamani, nez kdyz clovek projde singleplayerovou hrou jako nuz maslem a pri titulcich si rekne: a to bylo vsechno?
a s tema titulkama a tou vetou to plati treba i u filmu